Er was eens een fanfare…

Sint Augustinus is in 1897 opgericht en ging van start als fanfare, dus alleen met koperinstrumenten. Het initiatief kwam van enkele Lutteradenaren die daarbij hulp kregen van Burgemeester J.M. Kubben. De oprichting vond plaats op 16 januari in Café Stevens, dat tegenover het kerkhof aan de Groenseykerstraat lag. De eerste leden moesten aardig in de buidel tasten, want ze betaalden 20 gulden per persoon om de nieuwe vereniging een startkapitaal te bieden. Voor die tijd een heel bedrag, als je rekent dat een brood toen ongeveer 10 cent kostte… Gelukkig waren ook enkele notabelen bereid de nieuwe vereniging te steunen, zodat er een goede basis kon worden gelegd.
Op 17 april 1898 liet de fanfare van Lutterade zich voor het eerst horen onder leiding van de eerste dirigent meester Kleuters. Het was de dag van de Eerste Heilige Communie. Dit optreden was het begin van een traditie, want nog steeds brengt Harmonie Sint Augustinus elk jaar de communicanten naar de kerk.
Gerepeteerd werd achtereenvolgens in het schooltje ten westen van de
spoorlijn, vanaf 1908 bij café/smederij Smeysters aan de Lutterader Dorpstraat,
vanaf 1934 in café Soons aan de Minister Ruysstraat. Daar ging tijdens het bombardement van Geleen praktisch het hele instrumentarium verloren. Vanaf 1945 werd er gerepeteerd bij Café Wouters op de markt en vanaf 1952 in het Reüniegebouw. Sinds juli 2020 repeteert de Harmonie in Zalencentrum Hanenhof te Geleen.

…die uitgroeide tot een harmonie!

Tot 1924 was het een komen en gaan van dirigenten. Maar dat veranderde in  1924 met de komst van Math Ruyters. Hij zou meer dan 40 jaar dirigent blijven, namelijk tot 1965.
In 1948 vormde hij de fanfare om tot harmonie en onder zijn leiding werden prima resultaten behaald. In 1961 promoveerde Harmonie Sint Augustinus naar de
afdeling Superieur. In 1950 werd het korps uitgebreid met een drumband en in
1956 kreeg de harmonie voor het eerst uniformen. Ook 1969 was een belangrijk jaar, toen traden namelijk de eerste vrouwelijke leden toe!
De jaren 80 van de vorige eeuw verliepen voor de harmonie minder goed. Gelukkig werd door veel inzet van bestuur en leden de weg omhoog terug gevonden. Het aantal leden
groeide, de opleiding werd geoptimaliseerd en de resultaten volgden bleven niet uit.
In 1998 promoveerde Sint Augustinus naar de Ere-afdeling en behaalde het
Limburgs kampioenschap. Dat leidde in 1999 zelfs tot het landskampioenschap
met 318 punten, de blauwe kampioenswimpel was binnen!
In 2002 werd opnieuw de stap gezet naar de Superieure afdeling, een kroon op het werk van het korps onder leiding van dirigent Stefan Outjers.
Vanaf 2003 staat de eerste vrouwelijke dirigent bij Sint Augustinus op de bok: Karin Janssen. Onder haar leiding werd het repertoire gemoderniseerd. In 2009 werd besloten opnieuw te gaan voor kwaliteit, wat in 2010 resulteerde in een heel succesvolle deelname aan het bondsconcours. Met een puntentotaal van 85,25 punten promoveerde Harmonie Sint Augustinus naar de eerste divisie!